Nye kommentarer

Blogroll

Websites

Kategorier

Arkiv

Humanistisk samfund

Skrevet af Morten 16th august, 2008 Kategoriseret under Ateisme


For et par Ã¥r siden skrev jeg lidt om det norske Human-Etisk Forbund, som er en sekulær organisation, der arbejder pÃ¥ at fremme humanistiske værdier og mindske religiøs indflydelse i samfundet og pÃ¥ den enkeltes liv – det sidste bl.a. ved at tilbyde ikke-religiøse ceremonier i forbindelse med navngivning, bryllup, begravelse osv. – og jeg konkluderede, at sÃ¥dan en vil vi ogsÃ¥ ha’ i Danmark.

Det ønske ser nu ud til at gå i opfyldelse. En ny forening med navnet Humanistisk Samfund, som er tænkt som et dansk sidestykke til Human-Etisk Forbund, bliver officielt stiftet på et møde d. 29. august.

hs-logo.jpg


Blandt initiativtagerne til den nye forening ses bl.a. Dennis Nørmark og Lars Andreassen, forfatterne til bogen “Det virkelige menneske”, som jeg tidligere har omtalt.

Humanistisk samfund har allerede en hjemmeside, hvor man kan læse mere. Her er ogsÃ¥ links til diverse avisartikler og til P1’s hjemmeside, hvor man kan høre Dennis Nørmark i studiet hos Poul Friis. Endelig kan man ogsÃ¥ melde sig ind, og vil sÃ¥ blive inviteret til det stiftende møde (som foregÃ¥r i København).

Humanistisk samfund har i øvrigt også en Facebook gruppe.

{lang: 'da'}


30 Responses to “Humanistisk samfund”

  1. Peter Thomasen Says:

    Spændende initiativ.
    Er der nogen der har beregnet hvor meget det offentlige kan spare hvis registrering af befolkningen overgå fra folkekirkens 2125 sogne til landets 275 kommuner ?
    Folkekirken vil måske betragte fet sådant forslag som et angreb på institutionen, men de folkekirkelige kunne jo også vælge, at betragte det som en mulighed for, at folkekirken kan fokusere på at pleje deres egne medlemmers interesser, frem for at beskæftige sig med at servicere ikke medlemmer af folkekirken.
    Mvh
    Peter Thomasen

  2. Morten Says:

    Hej Peter

    Jeg ved ikke, om der ville kunne spares nogen penge ved at lade civilregistreringen overgå til kommunerne, og jeg synes egentlig heller ikke, det er så vigtigt.

    At fjerne civilregistreringen fra Folkekirken er derimod et principielt vigtigt skridt i retning af den fuldstændige sekularisering af samfundet, som efter min opfattelse er det eneste rigtige. Et moderne samfund kan naturligvis ikke basere sig på gammel overtro, og derfor bør al religiøs indflydelse på samfundets opbygning og funktion afskaffes, hvilket selvfølgelig også indebærer, at kirken ikke skal løse opgaver for det offentlige.

  3. Søren Svendsen Says:

    Et rigtigt godt initiativ. Synes dog der er et par stykker af dem i forvejen. Blandt andet:

    http://humanistiskdebat.dk.web4.comasys.dk/

    http://www.sekhum.net/

    De arbejder for nogenlunde de samme emner. Så længe de kommer til at virke aktive er det vel i orden, men måske de også kunne overveje en eller anden form for paraplyorganisation med mere pondus i nogle af de centrale emner omkring sekulariseringen af den danske stat.

  4. Peter Thomasen Says:

    Hej Morten
    Du har ret i, at økonomien ikke er det vigtigste i denne sag.
    Men hvis målet om en fuldstændig sekularisering af samfundet skal nåes, skal mange politikere sluge rigtig mange kameler.
    Erfaringen viser, at det ofte gÃ¥r bedst, hvis de kan “skylles ned” med besparelser 😉
    For at foreningen også kan anvende det økonomiske argument, tror jeg det vil være en god ide, at foreningen undersøger de økonomiske fordele ved en sekularisering.
    Mvh
    Peter

  5. Morten Says:

    @Søren: Jo flere jo bedre – og helt ens er de jo heller ikke. Fx er det her med ikke-religiøse ceremonier jo en nyskabelse, som jeg synes er lidt interessant. PÃ¥ den ene side synes jeg egentlig, at det er noget pjat – kan folk dog ikke selv finde ud af, hvordan de vil fejre vigtige begivenheder i deres liv? Men pÃ¥ den anden side tror jeg, at rigtig mange eksempelvis bliver gift i kirken, fordi alternativet (rÃ¥dhuset) er temmelig kedeligt og uromantisk – og ikke fordi de egentlig er religiøse – og her kunne et mere spændende alternativ mÃ¥ske fÃ¥ nogle flere til at fravælge krken.

    @Peter: Ja, jeg tror, du har helt ret i, at et eventuelt økonomisk argument ville fÃ¥ sekulariseringen til at glide lettere ned hos politikerne – bureaukrater og pengepugere som de er. SpørgsmÃ¥let er, om det er muligt at lave en præcis opgørelse over, hvad det egentlig koster at have Folkekirken til at klare civilregistreringen.

  6. Lotte Says:

    @Morten

    Du kommer nok til at finde på et andet ord.

    Ceremoni, (en) [ser∂mo’ni] fra fr. cérémonie, af lat. cærimonia, hellighed, hellig handling)

    😉

  7. Morten Says:

    Arh, den holder vist ikke Lotte. Jeg har også prøvet at slå ordet ceremoni op, og generelt tales der om højtidelige handlinger eller ritualer (som kan være, men ikke nødvendigvis er, religiøse).

  8. Lotte Says:

    Den holder MAX jf. ODS (min anden bibel) og latinordbøgerne pÃ¥ min reol. Ords rod er gud. Hvis vi slipper det udgangspunkt, er vi pÃ¥ skideren, Morten. Og det sjove er ogsÃ¥, at der netop opstÃ¥r krav om en erstatning for det religiøse indhold. Det fortæller lige præcis mig, at den ene religion bare vil erstatte den anden. Fjern forestillingen om gud, og “gud” dukker op et andet sted (i fantasien) som anden autoritet. Jeg har sagt det 1000 gange. Det er en “no win” at ville erstatte gud.

    HVIS man insisterer, og det gør jeg principielt set selv fordi jeg mener “gud” er en farlig psykopatisk konstruktion, sÃ¥ skal sproget ændres. Vi skal mao have andre ord til at beskrive væren med, og det vil lede til et andet krav, hvor en anden gud stikker sit grimme fjæs frem.

    Morten “face it” vi er pÃ¥ skideren 😉

  9. Morten Says:

    Come on Lotte – sproget er en dynamisk ting, der hele tiden ændrer sig, og man kan da ikke bare insistere pÃ¥, at ord skal have præcis samme betydning, som den eventuelt latinske rod, de oprindeligt stammer fra. Af Nudansk Ordbog fremgÃ¥r det ogsÃ¥, at ordet ceremoni stammer fra det latinske caerimonia, som betyder hellighed eller hellig handling, men der stÃ¥r ogsÃ¥, at det nu betyder “højtidelig (traditionsbestemt) handling” (NB: uden reference til religion). Et andet eksempel, som jeg faldt over pÃ¥ samme side i ordbogen, er ordet “chagrin”, som er betegnelsen for en bestemt type læder til bogbinding. Den oprindelige betydning er “hestebagdel”, og med din logik er det altsÃ¥ helt forkert at bruge ordet om lædertypen, fordi det retteligen betyder hesterøv.

    Du kan da heller ikke være uvidende om, at ordet ceremoni bruges i masser af ikke-religiøse sammenhænge. Fx bruges ordet jo i forvejen i forbindelse med en borgerlig vielse på rådhuset (eller andre steder), og der har lige været en stor åbningsceremoni ved OL i Beijing, hvor man jo også taler om ceremonier, når medaljerne overrækkes. Man kunne også nævne sådan noget som døbning af et skib eller fx den japanske teceremoni.

    Og sÃ¥ er jeg jo uenig i – om du sÃ¥ siger det en million gange – at afskaffelse af religion blot vil føre til, at den bliver erstattet med en anden. Der er givetvis en del skvat, som ikke kan leve uden en eller anden form for religiøs krykke – og det mÃ¥ de da om, sÃ¥længe de ikke forsøger at pÃ¥tvinge mig, mine børn eller andre uskyldige deres latterlige ideer. Men jeg er sikker pÃ¥ (?), at rigtig mange mennesker sagtens kan leve uden religion – især fordi det jo gÃ¥r rigtig fint for mig og for en stor del af mine bekendte.

    Men i øvrigt handler initiativet fra Humanistisk Samfund jo ikke om at levere en “erstatning for det religiøse indhold”. De ceremonier, foreningen vil tilbyde, vil da sikkert pÃ¥ nogle mÃ¥der ligne de religiøse ceremonier, som folk kender, men de vil selvfølgelig netop være renset for religiøst indhold.

  10. Niels-Jørgen Koordt Says:

    Det er helt rigtigt hvad Morten skriver. Sproget udvikling sig – ordet ceremoni bliver brugt pÃ¥ en anden mÃ¥de i dag, ligesom næppe ret mange forbinder ordet cybernetik med dets græske ophav.

    Med hensyn til Humanistisk Debat og Sekhum.dk, har vi skam været i kontakt med dem og inviteret dem til et samarbejde. Men Humanistisk Samfund beskæftiger sig hovedsagligt med ceremonier, hvilket Humanistisk Debat ikke ønsker, mens Sekhum.dk er en informationsside, der selvfølgelig heller ikke gør sig i at afholde ceremonier.

  11. Peter Mogensen Says:

    Morten,

    “sproget er en dynamisk ting, der hele tiden ændrer sig, og man kan da ikke bare insistere pÃ¥, at ord skal have præcis samme betydning, som den eventuelt latinske rod, de oprindeligt stammer fra.”

    Hmm… mindes en diskussion om hvad ordet “rød” betød 🙂

  12. Morten Says:

    Ja Peter – hvad var det nu lige vi blev enige om dengang? 😉

  13. Søren Svendsen Says:

    @ Niels

    Ok tak for informationen. Men man kunne vel godt forestille sig at man kunne slå spalterne sammen i forskellige sager. Fx omkring den statslige kirke og lign.

  14. Peter Mogensen Says:

    Morten…
    Det kan jeg ikke umiddelbart huske, men jeg fornemmer vi blev enige om at være uenige. 🙂

  15. Lotte Says:

    Jeg fornemmede det samme som Peter Mortensen 🙂

    Men jeg ved gerne vedgÃ¥ at sprog er en dynamisk størrelse. Det er derfor at man altid kan tage debatten om, hvorvidt to+to nu ogsÃ¥ ER fire….Det er nemlig ikke HELT sikkert……

    😉

  16. Emil Says:

    En appel til etymologi er meget svag. Nogle filosoffer kalder den ligefrem den etymologiske fejlslutning.

    Som et eksempel:
    Elektricitet kommer fra elektro, som er græsk for rav. Strøm er altsÃ¥ rav’isitet. 🙂

  17. Joachim Hauser Says:

    Ordet “religion” bliver i vesten betegnet som binding til – en gud – vi bruger alligevel ordet om Østlige – og andre “religioner”, hvor denne i sine mest forfinede former ikke har “guder” – der er heller ikke tale om “tro”, men nærmere en forstÃ¥else af væren af fænomenologi pÃ¥ alle niveauer af vores væren – fra rent fysisk til det mest flygtige af vores menneskesjæl.
    Der er tale om opmærksomhed pÃ¥ “redskaber” til at være “i kontakt med” (det der ikke kan formuleres med ord) frem for at “tro”.
    Det gør dele af østlige filosofier / “religioner” meget “naturvidenskabelige” i tilgangen og de “ceremonier” (ordet er et tveægget sværd) der kan danne en struktur omkring os individer til at være i kontakt med “det” (i os selv og verden omkring os) er da bare fede!!! – i modsætning til døde strukturer som mennesker presser sig selv og hinanden ned i.
    Det lyder skønt at ceremonierne i humanistiks samfund er renset for religiøse dogmer. HÃ¥ber at ceremonierne indeholder substans til at kunne bringe deltagerne i “kontakt” med “det” – mobilisere ressourcer og pÃ¥ tværs af værensniveauer fra vores fysiske krop og til de mest subtile dele af vores (ikke overtroiske) sjæleliv.

  18. Ole Says:

    Hejsa,

    Dette har ikke lige noget med det pÃ¥gældende indlæg at gøre. Jeg ledte efter et sted at skrive det her pÃ¥ bloggen men kunne ikke finde noget bedre sted end det seneste indlæg…

    Jeg vil bare sige: GLÆDELIG JORD-DAG!

    Idag den 23. oktober er det Jorden, Livet og Altings fødselsdag og hele molevitten fylder 6012 år.

    Altså ifølge visse teologer og ifølge USAs måske kommende vice-præsident.
    http://vhs1.blogspot.com/2008/10/gldelig-jord-dag.html

  19. Morten Says:

    Tak for det input Ole. Jeg var ikke lige klar over, at man kunne tidsfæste jordens alder sÃ¥ præcist – altsÃ¥ til dato. Ved du om det regnes fra skabelsens første eller eventuelt sidste dag?

  20. Steen Ørsted Says:

    Ja, og hvis vi finder ud af dagen. Hvad tid på dagen var det ??? Ret væsentligt syns jeg.

  21. MiaElisabeth Says:

    42.

    (the answer to life, the universe and everything)

  22. Steen Ørsted Says:

    Til MiaElisabeth.
    Jeg forstod “ikke helt” dit indlæg : the answer to life, the universe and everything. Undskyld, hvad er det, der er svaret ? Steen

  23. Morten Says:

    Steen, din Ã¥ndsamøbe! Læs Hitchhikers guide to the galaxy – eller subsidiært se filmen.

  24. Steen Ørsted Says:

    Hej Morten ! Jamen selv vi amøber er jo rigtig gode til mange ting. Faktisk er vi bedre end alle mulige andre, du kan finde på at nævne, til at varetage amøberelaterede opgaver. Vi ka´ bare det der.
    Jeg troede lige, det var Hitchens guide to the galaxy, der stod, og sÃ¥ gad jeg ikke at læse den. Men det andet lyder interessant. Jeg har selv i adskillige Ã¥r været en meget aktiv hitchhiker, der har tomlet pÃ¥ alle veje herhjemme og rigtig mange i udlandet – og har en masse erfaring i denne idræt, men Mælkevejen har jeg ikke prøvet endnu. SÃ¥ tak for, at du gjorde mig opmærksom pÃ¥ bÃ¥de bog og film. Det lyder faktisk temmelig interessant, og det vil jeg gÃ¥ videre med. SÃ¥ tak for tippet. Bedste hilsener herfra Steen

  25. Morten Says:

    Ja selvfølgelig kan amøber en masse ting, men deres Ã¥ndsliv er nok ikke særligt sofistikeret – og det var jo ligesom pointen.

    Men så er der jo plads til forbedring, så god fornøjelse med Hitchhikers guide.

  26. Steen Ørsted Says:

    Ja sÃ¥ kan det jo kun gÃ¥ fremad, eller hvad ? Som min gamle fransklærer skrev i en af mine kammeraters vidnesbyrdbog : “Niels er i mit fag startet helt fra bunden og har siden mÃ¥lbevidst og ihærdigt arbejdet sig nedad”. Men jeg hÃ¥ber “guiden” vil hjælpe mig opad, sÃ¥ nu tror jeg, jeg vil gÃ¥ pÃ¥ biblioteket. Hej sÃ¥ længe. Steen

  27. Steen Ørsted Says:

    Til Miaelisabeth !
    Var lige inde og kigge pÃ¥ din spændende portal. Men jeg har et enkelt forbehold. Jeg synes, at Michael- Mackuses (og ogsÃ¥ dine) fotografier er MEGET interessante, men jeg mener, at din indledende betegnelse “preloader” er forkert, sÃ¥fremt dette skal oversættes til “forlader”. Jeg mener, at selvom der er tale om en meget gammel vÃ¥bentype, kan det umuligt være en forlader, men mÃ¥ være af en mere avanceret bagladertype. Sikkert noget med en slags ladekammer eller magasin, der løbende fyldes op før brug. Men forlader. Nej.
    Dette bare for at sætte noget på plads, ligesom når Morten fortæller mig, hvordan tingene i virkeligheden hænger sammen.
    Jeg glæder mig til at finde ud af, hvad 42. betyder.
    Håber det fremgår af det materiale , jeg har bestilt på biblioteket. Ellers må du fortælle mig det, men jeg vil helst finde ud af det selv. Hej. Steen

  28. Jesper Says:

    Bare en lille opfordring. Når I læser Hitchhikers Guide to the Galaxy, skal I endelig læse den på originalsproget! Den danske oversættelse er ikke nær så morsom.

  29. Morten Says:

    Og man kan fÃ¥ den i en flot (imiteret) læderindbundet udgave – min datter har lige købt den – som ligner en bibel.

  30. Henrik Says:

    Ja , der kan du bare se , Lotte havde ret , den ene religion erstatter den anden . Vi mennesker kan ikke eksistere uden at tro pÃ¥ en “sandhed” som hurtigt bliver ophøjet til at være gud.

Leave a Comment