Nye kommentarer

Blogroll

Websites

Kategorier

Arkiv

Humanistens nye klæder

Skrevet af Morten 15th juni, 2008 Kategoriseret under Diverse


studenterhue.jpg“Du formulerede dig for kort og præcist – som en matematiker – og det skal vi jo ikke her”. Den besked fik min datter som en del af begrundelsen for hendes karakter, da hun fornylig havde været til studentereksamen i et humanistisk fag.

For humanister er det altsÃ¥ alt andet lige en dÃ¥rlig ting at udtrykke sig kort og præcist, sÃ¥ hvis man vil score en god karakter i et humanistisk fag gælder det om at udtrykke sig i lange, upræcise sætninger – altsÃ¥ at ævle!

Da jeg hørte det, var min første tanke, at lærer og censor måtte være blevet vanvittige. Så kom der vist en lille snert af den tilfredsstillelse, man føler, når man får bekræftet sine fordomme, og der dukkede associationer op til en vis splitternøgen kejser og til Sokal-affæren. Men jeg endte med at være temmelig vred over, at læreren kunne finde på at lukke sådan noget gylle ud. Min datter aner nu ikke sine levende råd, for hvordan i alverden skal hun få lært at ævle inden eksamen i det næste humanistiske fag?

Man må konstatere, at kløften mellem de to kulturer lever og har det fint!

{lang: 'da'}


7 Responses to “Humanistens nye klæder”

  1. Louise Says:

    “Du formulerede dig for kort og præcist – som en matematiker – og det skal vi jo ikke her”.

    *GG* Ja, det er jo fuldkommen absurd. Men det kender jeg desværre kun alt for godt – jeg havde selv en lignende dansklærer i Gymnasiet. Det er vel den logiske tankegang, som de ikke har kunne forholde sig til, nÃ¥r de siger som en matematiker!? ;-D

    Morten: hvis man vil score en god karakter i et humanistisk fag gælder det om at udtrykke sig i lange, upræcise sætninger – altsÃ¥ at ævle!

    *G* Men Morten, det er altså stadig nogle af os humanister, som har en videnskabelig tilgang til vores fag. Forleden skrev jeg faktisk selv en lignende kritik: Filosof eller akademisk vrøvlehoved? (Hvor jeg for resten også henviser til dit sidste blogindlæg om filosofi!)

    http://louisera.blogspot.com/2008/06/filosof-eller-akademisk-vrvlehoved-seks.html

    Morten: Så kom der vist en lille snert af den tilfredsstillelse, man føler, når man får bekræftet sine fordomme, og der dukkede associationer op til en vis splitternøgen kejser og til Sokal-affæren.

    *GGG* Fantastisk reference Morten – det er virkelig god humor! 😀

  2. Nikolaj Says:

    Det er altid rart at fÃ¥ bekræftet sine fordomme, som jo sÃ¥ ikke er fordomme nu hvor der er sat ord og eksempler pÃ¥ 😀

    PS: På mit institut så jeg engang en artikel på opslagstavlen, der kunne minde om den fra Sokal-affæren. Det handlede vist om noget med geografi og computere, men jeg har aldrig fået undersøgt sagen nærmere. Morsomt, hvis nogen kan give en reference.

  3. Steen Ørsted Says:

    Jamen som lærer igennem adskillige år, kan jeg ikke helt lade være at tænke følgende : Var du selv tilstede under eksaminationen ? Var karakteren rent faktisk i orden ud fra præstationen ? Er den forklaring, du har fået fra din datter den samme, som eksaminator og censor ville have giver dig ? Det er nemlig langtfra sikkert. Bermærkningen om de lidt stive matematiske synspunkter kan være en del af den forklaring, din datter fik, og som hun har hæftet sig ved.
    Det kan jeg ikke vide noget om, men jeg ved, at vi allesammen ubevidst er tilbøjelige til at finde den forklaring, der forsvarer os bedst. Jeg ved også som forælder og som én, der arbejder med andre børns forældre, at forældres afkoms evner (og deres afkoms evner) og fortræffeligheder skal man passe meget på at anfægte.
    Jeg tror, at dette bunder i noget rent biologisk. Det er mÃ¥ske generne, der her tager ordet, og deres vilje til at være dem, der overlever og kommer videre i evolutionens kapløb, skal man helt sikkert ikke underkende. Disse smÃ¥ fyre har et meget stort ord at skulle have sagt (de kan snakke meget højt), og mÃ¥ske er det dem, der byder dig at være indigneret – og som har syntes, at du skulle skrive dit synspunkt. Hvis det er tilfældet mener jeg, at det er tegn pÃ¥ biologisk sundhed.
    Men jeg skal jo ikke kunne afvise, at din datter rent faktisk er blevet underkendt. Venligst Steen

  4. Jesper Kragh Says:

    Jeg var til eksamen i torsdags, og jeg oplevede det modsatte af din datter. Jeg fik at vide, at jeg snakkede for meget, og at de hellere ville have korte præcise sætninger.

    Det skal bemærkes at det var en dansk- og oldtidskundskabslærer der eksaminerede mig. Ud fra den erfaring, tror jeg ikke man kan sige at din datters oplevelse er repræsentativ eller gældende generelt for det humanistiske fakultet.

    Forskellen ligger nok i hvilket sprog man foretrækker at læse. Skal man læse noveller eller digte, er det at foretrække et subjektivt følelsespræget sprog. I modsat fald går ideen med digte lidt tabt. I det naturvidenskabelige fakultet sættes dyder som objektivitet højt, da det er nemmest som kommunikation. Skal en anden læser læse en artikel om fysik, hjælper det ikke at den er skrevet som et digt. Der skal korte forståelige sætninger til. Til mundtlig formidling, tror jeg, at begge fakulteter (forhåbligvis) foretrækker et klart sprog.

    Det er en uheldig konsekvens af eksamen som vurdering, at en stor del af præsentations kvalitet ligger i formidlingen. Selv de bedste elever er ikke altid de bedste talere. Ligeledes oplever mange en angst for eksamen, som påvirker deres evner negativt. Lægger man derfor inde med en massiv faglig viden, kan den mundtlige del være en hindring.

  5. Jonas Laursen Says:

    Men at kunne snakke, eller ævle om man vil, til en eksamen i fx dansk har nu altid været en fordel. Synes tit (er selv studerende), at bare man kan lukke et eller andet ud, så får man den gode karakter 10 eller 12. Det er selvfølgelig ikke en selvfølge, men et eller andet er der om det. Det er hvertfald den erfaring jeg har gjort mig.

    Jesper: “Det er en uheldig konsekvens af eksamen som vurdering, at en stor del af præsentations kvalitet ligger i formidlingen. Selv de bedste elever er ikke altid de bedste talere. Ligeledes oplever mange en angst for eksamen, som pÃ¥virker deres evner negativt. Lægger man derfor inde med en massiv faglig viden, kan den mundtlige del være en hindring.”

    Nemlig. Igen at kunne snakke er fint, selvom der ikke altid er noget indhold.

  6. Stefan Says:

    Absurditetskernen er “du formulerede dig for præcist”. Det er forhÃ¥bentlig en fortalelse (givet at citatet er korrekt). Ellers skulle læreren have sparket.

  7. Emil Kirkegaard Says:

    Haha. Din reference minder mig om denne:
    http://www.elsewhere.org/pomo/

    Hvis I ikke kender den, så er det en po-mo generator. Den laver et tilfældigt essay hver gang man besøger siden. Prøv at læse det, det er sjovt.

Leave a Comment